Obowiązki pracodawcy

Usługi w zakresie BHP

Podstawowe obowiązki, jaki w tym względzie nakłada na pracodawcę Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.), zapisane są w:

Kodeks Pracy Dział Dziesiąty BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY przedstawia szczegółowo zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy.

Warto podkreślić, że to zawsze pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy (art. 207 § 1 KP). Z obowiązku tego nie zwalnia go powierzenie spraw bhp innej osobie. Jeśli nastąpiło naruszenie przepisów lub zasad bhp, pracodawca nie może uwolnić się od odpowiedzialności twierdząc, że winę za to ponosi osoba trzecia.

Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zapisano w art. 207 § 2 KP W myśl tego przepisu pracodawca powinien:

Obowiązek pracodawcy dotyczący zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy odnosi się nie tylko do pracowników, ale obejmuje także wszystkie osoby wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło) w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę oraz wobec studentów i uczniów niebędących jego pracownikami, ale odbywających zajęcia na terenie zakładu (art. 304 § 1 i 2 KP).

Obowiązki w zakresie szkoleń

Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2373 § 1 KP). Z powyższego wynika obowiązek:

Wspomnieć w tym miejscu należy, że szkolenia w zakresie bhp odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy (art. 2373 § 2 i 3 KP).

Obowiązki w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia

W ramach profilaktycznej ochrony zdrowia wymaga się przeprowadzenia badań lekarskich wstępnych, okresowych i kontrolnych. Podkreślmy, że pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku (art. 229 § 4 KP). Zwracamy uwagę, że żadne specjalne badania lekarskie nie zastępują orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku pracy.

Konieczność zatrudnienia specjalisty ds. bhp w firmie.

W art. 23711 Kodeksu pracy zostało zapisane, że pracodawca zatrudniający:

Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:

Pracodawca w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.

Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni:

Zgodnie z powyższymi uregulowaniami pracodawca zatrudniający trzech pracowników zobowiązany jest do powierzenia wykonywania zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, jeżeli sam nie ma wystarczających kwalifikacji do wykonywania tych zadań osobiście.

Pracownik ten powinien mieć jednak niezbędne kwalifikacje do wykonywania zadań służby bhp, czyli co najmniej zawód technika bhp. Jeżeli jednak pracodawca nie zatrudnia pracownika, który ma takie kwalifikacje, to w takim przypadku zmuszony jest do korzystania z usług specjalisty spoza zakładu pracy. Powyższe zasady dotyczą każdego pracodawcy, zatrudniającego do 100 pracowników bez względu na to, czy tych pracowników jest 100 czy tylko jeden.

Specjalista ds. bhp spoza zakładu pracy powinien posiadać wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp, albo studia podyplomowe w tym zakresie oraz co najmniej l rok stażu pracy w służbie bhp.

Zadania służby bhp, jako specjalista spoza zakładu pracy może wykonywać również były inspektor pracy, który pełnił tę funkcję w Państwowej Inspekcji Pracy, przez co najmniej 5 lat.

Przepisy nie normują wymiaru czasu poświęconego na wykonywanie zadań służby bhp w zależności od stanu zatrudnienia pracodawcy, ani wysokości zapłaty za takie usługi (wykonywania zadań służby bhp). Jest to sprawa do uzgodnienia pomiędzy stronami umowy (pracodawcą i specjalistą ds. bhp).